måndag 16 april 2012

Havsörings(grill)träff!

I lördags den 14 april var det dags för havsöringsträff med vänner, arbetskamrater och annat folk från när och fjärran. Förutsättningarna var vid starttillfället enligt min mening nästintill optimala
Dock hade kvicksilvret varit nere på nollan och vänt under natten och vinden mojnade efter hand. Detta gjorde att vi efter ett par timmars nötande utan resultat beslöt oss för att testa nya lokaler. Där grillades korv som inmundigades utan tveksamheter och våra knorrande magar tystnade efterhand.
Mätta och belåtna radade vi upp oss längs den nya ofiskade sträckan. Den fiskades av med alla tänkbara medel och tunnland av havsöringsbotten finkammades. Dock var det med samma klena resultat som vid förmiddagens pass. Ingen tillstymmelse till liv över huvud taget.. Märkligt!!
Jonas kom förbi med kameran och tog några bilder i förbifarten. Hans kommentar var densamma som känslan i min mage: - Skulle vara konstigt om ni inte får något....... Med tanke på omständigheterna så föll det sig ganska naturligt att folk började söka nya jaktmarker. Martin (predatorfiske.se) tog med sig ett gäng och drog längre söderut i jakten på öringen. De hittade rätt och hade en kort och väldigt intensiv period med mycket fisk i vattnet. Dock var de tröga som sirap och drog mest lite retfullt i dunkrokar och drag. Martin lyckades bäst och krokade en fisk som ryste i grejerna några sekunder innan den klev av.
Trots total avsaknad av laxöring så syntes inga sura miner hos någon av deltagarna. Tvärtom så var stämningen och entusiasmen fantastiskt hög under hela dagen och det bjöds på många goda skratt.
Eftersom jag arrangerat den här dagen så hade jag också utlyst en tävling. Min optimism visade sig sakna all verklighetsförankring då jag hade ordnat priser 1 till 3 för finaste blänkare. Det blev utlottning av priserna istället och glädjen var stor hos de stolta vinnarna.
Tack alla ni som kom och gjorde den här dagen till minnesvärd och mycket trevlig tillställning. Det var första gången jag arrangerat något med denna konstellation av spösvingare men det var definitivt inte den sista. Tills nästa gång......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar