fredag 1 april 2011

Fortsättning!

För att börja där jag slutade igår. Jag tycker visst att man ska fortsätta med att fisketillsyningsmän avsatta för kusten. Dock så kunde man kombinera dessa med någon typ av fiskeinformatörer som har till uppgift att upplysa och komma med fisketips osv. Myndighetsutövning kommer alltid att var nödvändigt men jag tror inte detta är nyckeln till minska tjuvfisket eller rättare sagt okunskapen. De människor som jag stött på som har fiskat i fredningsområde, tagit upp fisk under minimåttet eller som klubbat ragor(vilket inte är olagligt utan snarare ett moraliskt dilemma)har oftast handlat i oförstånd, snarare än medveten gärning. Dessutom så brukar de tacksamt ta emot den hjälp och de råd som man ger dem. Med handen på hjärtat så tycker jag att det är svårt att anklaga någon med tanke på vilken bristfällig info som finns på myndigheternas hemsidor. Jag tror det skulle bli mycket enklare att bedöma om det är en raga eller inte om man fredade all färgad fisk. Som det är nu så är det upp till var och ens moral att fria eller fälla en färgad fisk. Skulle man göra kustfisket tillåtet året runt och freda färgad fisk i kombination med bättre information som skulle vara mer lättillgänglig och begriplig. Så skulle man förbättra förutsättningarna för på både öringen och oss tokstollar som valt att viga våra liv åt fiske efter dessa. Med tanke på hur många timmar var och en fiskare lägger ner vid kusten kontra hur många fiskar som åker med hem till stekpannan. Så är beskattningen av beståndet högst minimal. Kustnära nätfiske som till skillnad från sportfiske fångar fisk utan urskiljning är i mitt tycke ett mycket större och allvarligare problem. Med fler ögon vid kusten under längre perioder så tror jag på sikt att olovligt fiske med nät eller spö kommer att minska. Trots allt så är en stor del av de beslag som görs av kustbevakningen en följd av att vaksamma personer(läs sportfiskare) slagit larm. Nu har i alla fall våren anlänt till den skånska kusten och jag tänker njuta av varje sekund som är kvar av säsongen. Raga eller blänkare, småsprall eller blankraga spelar ingen roll, de är alla representanter av samma art. En art som skänker oss så mycket glädje och härliga upplevelser, en art som vi alla ska hjälpas åt att bevara till efterkommande generationer.

Tills nästa gång....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar