onsdag 2 maj 2012

Blåst på konfekten!

Den 1 maj samlades ett gäng salta gossar för att fira arbetarnas dag på bästa tänkbara sätt. Röda fanor, söndagskostymer och protestplakat ersattes med vadarbyxor, fiskespön och hemmabredda ostmackor. Vi möttes på sveriges sydligaste udde och startade där också fisket för dagen. Min kamera ville inte fungera och min mobil var inställd på svartvita bilder av någon underlig anledning. Detta märkte jag inte förrän jag kom hem så håll till godo med bildkvaliten.
Vinden friskade i rejält från ost och det var mycket "blingemög" i vattnet. Sam krokade ganska snart en fisk och hoppet steg rejält för en stund. Dock visade det sig att öringen var en felkrokad näbbis och den återbördades till friheten utan krusiduller. Vi fiskade en timme utan någon känning och beslöt oss för att söka upp ny lokal med mindre vind och mer fisk.
Vi körde i samlad skara västerut och fann till vår förskräckelse att vattnet hade försvunnit i den tilltagande ostliga vinden. Vi fann till slut fiskbart vatten med skapliga förhållanden varpå vi äntrade revet fyllda med nya förhoppningar. Efter en stund så såg jag hur Richard stod med böjt spö och kunde trots avståndet se att det plaskade rejält i vattnet. Jag drog mig sakteliga åt hans håll och kom fram till en belåten man med ett brett leende.
Han hade landat och återutsatt en färgad fisk av grov kaliber och hyfsad kondition. Jag vadade ut mot blåranden och trotsade vinden som låg på rejält från höger och försökte lägga ut flugan efter bästa förmåga. En fin fisk passerade en meter från mig och jag hade en efterföljare strax därefter. 17 knutar på tafsen senare så gav jag upp och åkte hem mot väntande förplikelser.
Resten av gänget stannade kvar och fiskade ett tag till och provade även en annan lokal i anslutning till hemkommunen. De lyckades inte lura någon öring men såg fisk och hade även efterföljare som granskade flugan närgånget. En bra dag trots ganska usla förhållanden och jag ser fram emot nästa tur med detta oerhört trevliga gäng. Det finns hål att fylla i min kalender och jag ska försöka fylla dem med det trevligaste som finns. Just precis! Fiske... Tills dess...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar