måndag 23 april 2012

Själen ska ha sitt!

Måndag innebär för de flesta början på en ny arbetsvecka och helgen kan te sig väldigt avlägsen. Jag tillhör en av de tidigare nämnda men har förmånen att börja mitt arbete först efter lunch på just måndagar. Jonas var ledig idag och hade planerat en heldag på sydkusten då förhållandena såg ytterst lovande ut i denna landsända. Jag passade på att göra honom sällskap ett par timmar vid första stoppet för dagen. Det var en riktigt härlig vårmorgon och vi njöt i fulla drag när vi fiskade av den ena hotspoten efter den andra. Det tog ca en timme innan Jonas krokade den första öringen som var en liten blank gynnare strax under måttet. Därefter hade vi en ganska händelserik period med en hel del hugg och ytterligare en liten blank landad för min fiskekamrat. Det märks att Jonas har hittat flytet och det är härligt att se hur lugnt och metodiskt han fiskar. Tyvärr så tickade klockan alldeles för fort och jag var tvungen att packa ihop just när vi hade det som bäst. Det var ändå med en härlig känsla i själen som jag styrde bilen norrut och jag gnolade i takt med radions skvalande populärmusik. Båda fiskarna fångades på en liten rödvit fiskimitation och återbördades varsamt till friheten.
Jonas smsade på eftermiddagen och berättade om ytterligare två tappade fiskar på ett annat ställe längre söderut. Fisken finns där uppenbarligen och än är det ett tag kvar innan näbbisarna anländer och sätter käppar i hjulen. Det blir förhoppningsvis flera härliga turer innan dess och jag planerar redan för nästa. Tills dess.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar