torsdag 31 mars 2011

Etiken är moralens väktare!

Ibland vaknar man med huvudet fullt av frågeställningar och funderingar som rör allt från vardagliga ting till saker av större vidd. Det senare alternativet innefattar såklart fiske eller specifikt fiske efter havsöring. Jag tycker att svenska myndigheter i stort har en ganska föråldrad syn på sportfiske utifrån hur mycket som har förändrats på senare tid. Jag tänkte här utveckla ett resonemang som jag tror ligger mer i tiden och som gagnar både fisk och fiskare. Jag kommmer att hålla resonemanget kring havsöringfisket längs skånes kust då detta ligger mig varmast om hjärtat. Om man börjar titta på fredningstiden så har den varit i princip samma under åtminstone 20 år, enda förändringen har varit att man flyttat fredningens början från 1/10 till 15/9. Med allt från klimatförändringar till förbättrade förutsättningar för lek och uppväxt så har cykeln för öringens lek förändrats i många vatten. I vissa åar på västkusten så har öringen börjat stiga redan i juni-juli och i andra åar stiger öringen i dec-jan. Vart vill jag då komma med detta? Jo! Jag menar att om vi följer danskarnas modell med fiske året runt vid kusten, med förbehållet att all färgad fisk skall släppas tillbaka oavsett kondition så har man mycket att vinna. Dagens kustfiskare är väldigt medvetna om minimått, fredningszoner och begreppen "raga" eller "blänkare". Dessutom så ligger det i var mans intresse att övervaka otillåtet nätfiske, sportfiske innanför fredningsgränser osv. Jag menar att man får en effektivare övervakning vid kusten så länge det rör sig folk med gemensamma intressen där. Visst utbildas det ett antal fisketillsyningsmän/kvinnor varje år. Dock är detta en ideell verksamhet som oftast bedrivs av havsöringsfiskare. Detta leder i sin tur till de utför sitt arbete i samband med fisketurer under den säsong som vi andra också är ute. Jag vill inte på något sätt förringa betydelsen av dessa eldsjälars engagemang eller arbete men har lite synpunkter på hur man ska förbättra vissa saker.

Fortsättning följer i nästa avsnitt den 1/4 ses då....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar