söndag 4 januari 2009

Räkfrossa!



Det har nu gått några köldslagna dagar sen vi var ute och premiärsvingade våra spön.
Kylan verkar envist bita sig fast och sätter därmed krokben för alla planer att fiska under morgondagen. Jag ser en liten öppning på onsdag då kvicksilvret kan tänkas krypa upp strax över nollan och vindarna ser ut att komma från väst. Jag sitter och krafsar lite förstulet i flugaskarna och blicken fastnar på några välanvända och toviga räkimitationer. Många gånger har dessa gynnare givit utdelning under dagar som varit fullständigt hopplösa. Det är ganska spännande att fiska dessa räkplagiat under soliga januaridagar i någon sydvänd vik. Då ytvattnet är en aning varmare (kanske en halv grad eller så) än ostliga, västliga och nordliga rev och vikar kan detta vara en betydande faktor för ett lyckat fiske. Man fiskar den med antingen flugspö eller spinnspö och dobb på ganska grunt vatten där det förekommer mycket sten och tång. Min erfarenhet är att metoden fångar fler småblänkare och ragor tidigt på säsongen än vad traditionellt spinnfiske med plåtbit gör. Men vad gör väl det? Ett hugg från en raga är väldigt mycket bättre än inget hugg alls.
Jag vässar mina krokar och tittar modstulet på väderflickan på tv4... Måtte hon komma med lovord såsom svag till måttlig sydvästlig vind 4-7 grader varmt och växlande molnighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar