fredag 23 mars 2012

Med vinden kom fisken!

Klockan 05.30 hämtade Sam upp mig och vi åkte med höga förväntningar till närliggande fiskeplatser. Väderprognosen hade lite mer att önska så därför ville vi vara ute tidigt för att möta solen. Väl på plats så besannades farhågorna när en blank obruten vattenyta mötte våra ivriga blickar. Vi fiskade ett par timmar på första stället utan något resultat och beslöt oss därför att byta jaktmarker. Vi flyttade oss några kilometer söderut till brofästet där det blåste betydligt mer (om än lite) från nordväst och dimman låg tät mellan bropelarna. Vattnet var kristallklart och strömmen friskade i söderifrån men det såg ändå hyfsat giftigt ut. Efter en timmes tid så stramade det till i linan men det var obarmhärtigt tomt vid mothugget. Ett hugg till några kast senare med samma förargliga resultat... Attans!! Min blåsa gjorde sig påmind och jag var tvungen att uppsöka landbacken för att dränera. Tack vare dimman så var jag helt disorienterad och vadade därför åt fel håll. Vattnet blev djupare och djupare istället för tvärtom och jag kände mig ganska förvirrad. Dock så tog jag mig samman och hittade rätt väg till slut med hjälp av vägbullret från E20. Efter uträttat behov så knöt jag på en grön Magnus och gav mig ut igen till ungefär samma område där jag tidigare haft hugg. I andra kastet sög det till rejält och en stor färgad hanfisk fick upp och vända vid peangen. Det var härligt att känna gung i kolfibret och det bådar gott inför kommande fiskafängen... Tills desss.. Ps. Fick en dålig bild på fisken, men man anar att det är en öring iaf...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar