onsdag 30 maj 2012

Dagen D som i Danica!

Det finns dagar då allting bara stämmer, dagar som man för alltid kommer att minnas och blicka tillbaka på med ett leende på läpparna. Det är sådana dagar som gör att man inser hur lyckligt lottad man är som valt flugfiske, inte bara som hobby utan även som livsstil.
Dagens förväntansfulla deltagare var förutom jag själv även Jonas och Pierre. När vi kom till ån så tyckte vi att det var lite kallt i luften och insektslivet såg ganska sparsamt ut vid en första anblick. Vi gick en bit uppströms och det dröjde inte länge förrän vi sprang på vakande fisk. På en kort sträcka precis i övergången mellan skogs och ängsmark såg vi en härlig syn som bestod av fladdrande sländor och vakande fisk. Vi stannade till och njöt av skådespelet en stund innan fiskeivern gjorde sig alltför påtagligt påmind. Jag såg ett par fiskar som stod ganska bra till och jag fick de andras välsignelse att lägga de första kasten. Nedan följer en bildserie tagen av Jonas på resultatet.
En ganska beskedlig men välmatad öring fann min imitation oemotståndlig och bjöd på en kort men intensiv uppvisning. Jubel och klang! En riktig smakstart och vi highfivade varandra som sig bör vid tillfällen som detta. Eftersom drillad fisk i litet vatten skapar viss oro så drog vi oss nerströms och fann snart fler vakande fiskar. Den luttrade torrflugeveteranen Jonas fiskade av ett djupare parti där han sett en större fisk visa sig. Efter några drifter kunde den inte motstå dunkroken utan steg och tog utan betänkligheter. En relativt kort drill med 53 cm välmatad skåneöring resulterade givetvis i ytterligare highfive, ryggdunkningar och glada tillrop.
Stämningen var verkligen på topp denna fantastiska tisdagsförmiddag och vi fiskade utan press fram till lunch. Vi såg mängder med danicor, fåglarna kvittrade och en vilsen rådursbock stod och skällde på mig på andra sidan ån.
Efter en välbehövd och synnerligen välsmakande lunch drog vi oss återigen uppströms mot kända jaktmarker. Pierre lyckades efter idoget nötande lura en fisk att ta en imitation av en kläckare. Lyckan var total! Alla hade fått fisk och vi tog farväl av Pierre som tyvärr var tvungen att avvika tidigare än oss andra. Han såg dock inte alltför ledsen ut då han släntrade över ängen mot väntande bil. Eftermiddagens fiske blev en oerhört angenäm historia trots mina något ringrostiga tendenser. Jonas gjorde allt rätt och krokade ytterligare fyra fiskar, jag gjorde allt fel och tappade eller missade ungefär lika många. En av dessa fiskar var en riktig kluns som vi hade spanat på länge. Jag skulle precis ta ett steg åt höger för att få bättre kastposition och tittar därför åt fel håll. Jag hör hur Jonas skriker till från andra sidan ån då min fluga sugs ner i ett dovt gurglande vak. Mitt mothugg blev hårt och resolut men troligtvis på tok för sent.
Vi avslutade dagen när vi kände att vi var alldeles fulla av intryck. Vi behövde helt enkelt komma hem och smälta undan lite av dagens alla trevliga händelser. Jag är så här dagen efter fortfarande påverkad på ett ytterst positivt sätt och ordet "ynnest" känns nästan som en underdrift. Tack Jonas och Pierre för oerhört trevlig dag.... Tills nästa gång

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar