måndag 30 mars 2009

Underbar kväll och smal fisk!



Lite kvällsfiske är trevligt så här på våren efter en solig och ljummen dag. Nu när man ändrat klockan så känns det lönt att åka ut även om klockan är runt sex. Det var en helt fantastisk kväll fram tills solen gått ner då kylan kröp på igen med besked. Det verkar ändå som om våren är i antågande med tanke på hur skönt solen värmer när den väl tittar fram. Fisket var trögt men jag lyckades lura en blankraga att bita på en grön liten räkimitation. Trodde för ett ögonblick att jag krokat en öring värdig påskbordet men insåg snart att en månad till i havet skulle göra den gott. Om den får leva så länge dvs, den hade tydliga garnskador i huvudet men verkade i övrigt pigg och kry. Tyvärr dyker garnen upp allt tätare i takt med att temperaturen stiger och påsken närmar sig. Frysboxen ska till varje pris fyllas med "LAX" och vad gör väl det om det följer med några små, de är ju så goda att steka och lägga på mackan. Dessa ord hörde jag senast i helgen av en man som jag vet har fiskat både mycket och länge. Tur att det finns gott om bra forum på nätet där det gång på gång talas om minimått, fiskens kondition och allmänt fiskevett rörande fredningsområden, tider osv. Fortsätt sprida er kunskap och dela med er av era erfarenheter till oss alla som inte kan få nog av havsöringsfiskets ädla konst. Ses snart.. Ja min själ!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar